Poznaj moje narzędzia

Na stronie tej zmieściłem listę narzędzi, z których korzystam w trakcie codziennej pracy, jak również te, które pomagają mi się skupić na wykonywanych zadaniach.

Analiza

Poniżej znajduje się lista narzędzi, z których korzystam podczas pracy nad analizą.

Enterprise Architect

Podstawowe narzędzie, z którego korzystam za każdym razem, jak mogę i jest tego sens. Pozwala na tworzenie analizy biznesowej, wymagań i systemowej. O możliwościach tego narzędzia napisane jest wiele artykułów i jeżeli jeszcze go nie znasz, warto je poznać.

Evernote

Narzędzie to tworzenia notatek. Wybrałem to narzędzie, ponieważ świetnie rozpoznaje tekst na obrazach i pozwala mi na przechowywanie wszelkich notatek z dostępem z wielu urządzeń. 

Wejdź i spróbuj sam Evernote.com

Microsoft Word / Google docs

Tego narzędzia raczej nie trzeba przedstawiać. Uczą nas go już w szkole podstawowej. Program ten pozwala na tworzenie dokumentów tekstowych. Jeżeli tylko mam możliwość korzystam z wersji Google, czyli Google docs.

Microsoft Excel / Google sheets

Pogram pozwala, na tworzenie arkuszy kalkulacyjnych i analizę prostych zbiorów danych. Korzystam, głównie gdy jakiś element analizy wymaga obliczeń (np. wybór najlepszego dostawcy na podstawie określonych wzorów i kryteriów). Jeżeli mam możliwość zawsze korzystam z Google Sheets

Canva

Moje podstawowe narzędzie do tworzenia grafik i prezentacji.

Miro

Buduję tu większość moich map myśli związanych z prowadzoną analizą. MIRO

 

Draw.io

Narzędzie do rysowania grafów i diagramów. Używam głównie podczas tworzenia prezentacji oraz w wypadku gdy nie mam dostępu do Enterprise Architect.

Confluence

Narzędzie do przechowywania i zarządzania dokumentacją. Korzystam, gdy jest dostępne u klienta. Osobiście sam wolę korzystać z Google docs i dysku Google.

Survio

Gdy muszę skorzystać z ankiety, korzystam z tego narzędzia, ponieważ pozwala stworzyć ładnie wyglądające ankiety i posiada bardzo wygodne funkcjonalności do eksportu danych.

Ortografia i styl pisania

Nie jestem polonistą i dodatkowo mam pewne problemy z ortografią. Nigdy nie byłem też mistrzem ortografii, lecz mimo tego moje teksty nie zawierają błędów. Korzystam z poniższych wtyczek i aplikacji, aby zachować wysoką jakość ortografii tworzonych tekstów oraz dokumentów.

Ortograf

Aplikacja sprawdza wklejony tekst. Szczególnie przydatna, gdy zawodzi poniższa wtyczka w wersji darmowej.

Wtyczka chrome - LanguageTool

Wtyczka sprawdza pisownie w wybranym języku. Całkiem nieźle działa i muszę przyznać, że człowiek przestaje dzięki niej popełniać błędy gramatyczne.

Ocena stylu - Logios

Aplikacja określa jakość tekstu względem określonych kryterii oraz poziom skomplikowania tekstu. Logios

Produktywność

Moim zdaniem, aby być produktywny, muszą być spełnione 2 podstawowe kryteria:

  1. Muszę wiedzieć co i kiedy mam zrobić.
  2. Muszę być skupiony i nic nie powinno mnie rozpraszać. 

Dlatego ta część jest podzielona na 2 podrozdziały.

Zarządzanie zadaniami i czasem

Zarządzanie zadaniami i czasem to podstawa produktywności. Jeżeli nie wiesz, co masz robić, to tego nie zrobisz. Jeżeli nie wiesz, ile czasu zajęło Ci wykonanie pewnych zadań w przeszłości, to nie jesteś w stanie estymować tego w przyszłości. Dlatego bardzo ważne dla mnie jest dla mnie posiadanie narzędzia, które w tym mi pomoże. Poniżej masz listę narzędzi, z których korzystam obecnie i tego, z których korzystałem w przeszłości.

Obecnie

System ten służy do zarządzania zadaniami, planowania, estymacji, chatowania, ustalania i śledzenia celów iii długo jeszcze mogę wymieniać. Rozwiązanie to jest dla mnie pewną rewolucją w świecie zarządzania zadaniami. Przez jakiś czas korzystałem z podobnego narzędzia “Asana” jednak to narzędzie przewyższa funkcjonalnością i jakością. W dodatku dość łatwo można przenieść swoje projekty z innych narzędzi za pomocą integracji, wbudowanych w Clickup.

Narzędzie to zastępuję cały zestaw moich starych narzędzi. Odkryłem je pod koniec listopada 2020 roku i korzystam z niego cały czas. Duża część planowania została zastąpiona automatami lub szablonami, które przyśpieszają moje planowanie.

Przetestuj je na swojej skórze i zobacz, że planowanie może być przyjemne.

Kiedyś

Toggle

Mierzę mój czas przy wykonywaniu poszczególnych zadań. Dlatego w momencie planowania, przy odpowiednim poziomie szczegółowości informacji o zadaniu, mogę je wycenić z odpowiednio dużą dokładnością.

Nozbe

Narzędzie gdzie planuje swoje zadania na najbliższe 2-3 tygodnie. Wyceniam i określam czy jestem w stanie je wykonać.

Narzędzie, gdzie planuje swoją pracę w nieco dłuższej perspektywie oraz planuje swoje cele do osiągnięcia. Przy odpowiednim podejściu do planowania zastępuję mi czasami Nozbe.

Jira

W wypadku pracy z zespołem korzystam z Jiry. Przechowujemy i zarządzamy tam zadaniami oraz wrzutkami. Jest bardzo wygodne gdy wraz Jirą jest Confluence, ponieważ wszystkie informacje są w jednym środowisku.

Skupienie i co je zapewnia

Skupienie muszę zapewnić sobie w 3 obszarach dystraktorów. 

  1. Przeglądarka
  2. Telefon
  3. Miejsce pracy

W wypadku dwóch pierwszych wystarczą ustawienia, wtyczki i aplikacje, z usunięciem dystraktorów w miejscu pracy zdecydowanie może pomóc wypracowanie asertywności i ustalenie zasad pracy w pokoju (pomodoro itd.)

Telefon

Jak się okazało telefon to u mnie duży zjadacz czasu. W związku z tym ograniczam jego użycie, a gdy muszę go użyć, określam twarde zasad, których pilnują mi aplikację (poleganie na sile woli to zły pomysł, lepiej siłę woli wykorzystać w inny sposób). 

Używam telefonu z Androidem dlatego linki będą do sklepu play.

Tryb koncentracji

Funkcja w telefonie, która wyłącza wybrane aplikacje w telefonie podczas działania trybu. Zdecydowanie daje to mi lepsze efekty, niż odwrócenie telefonu, czy wyciszenie (przy wyciszeniu rzadko odbierałem gdy ktoś dzwonił….)

Więcej informacji tutaj.

Quality Time

Aplikacja mierzy czas, który spędziliśmy w aplikacjach i z odblokowanym ekranem. Sam fakt posiadania statystyk ile czasu poświęcałem na telefon, zmieniło wszystko. Obecnie telefon większość czasu spędza w drugim pokoju w trybie skupienia.

Link do narzędzia.

Przeglądarka

Przeglądarka może być najbardziej przeszkadzającą rzeczą w pracy, dlatego ograniczam jej powiadomienia oraz dostęp do pewnych materiałów jak tylko mogę. Po zastosowaniu kilku z nich mogę pracować w spokoju i skupić się nad wybranym tematem. 

Korzystam z przeglądarki chrome, stąd linki do dodatków, są właśnie do tej przeglądarki. Jeżeli korzystasz z innej przeglądarki, zapewne również są dostępne te same lub bliźniacze wersje.

AdBlock

Podstawowa wtyczka dla każdej osoby. Powoduje blokowanie wyskakujących okienek oraz wyświetlanych ekran.

Link do dodatku

Block The youtube feed

Usuwa główną stronę YouTube z podpowiedziami dotyczącymi filmów, które mogą nas zainteresować. Może coś mnie omija, ale przynajmniej wchodzę po coś konkretnego na ten portal!

Link do dodatku.

Kill News Feed

Usuwa Wall oraz historii z Facebooka. Nie ma Wall’a, więc nie ma co przewijać i czym się rozproszyć. Zdecydowanie pomaga mi nie odskakiwać do zdjęć znajomych, gdy muszę coś zrobić z użyciem Facebook’a.

Link do dodatku.

StayFocused

Aplikacja blokuje wybrane strony, na określony czas dając pracować w określonych blokach czasu.

Link do dodatku.

Go Fucki*g Work

Aplikacja blokuje wybrane strony w określonych godzinach. Do tego wyświetla cenzuralne treści, więc czasami dość brutalnie sobie przypominam o skupieniu na zadaniu.

Link do dodatku.

Asystent Marinara: Pomodoro

Dodatek, który uwalnia mnie od kontrolowania czasu podczas pracy w skupieniu. Stosuję metodę Pomodoro i dlatego też korzystam z tego narzędzia. 

Link do dodatku chrome

Podsumowanie

Mam nadzieje, że ta lista do czegoś przyda się Tobie. Jeżeli jeszcze z czegoś korzystasz podziel się tym w komentarzu.

Aby pobrać materiały

Dołącz do Newslettera

Co tam znajdziesz?

– Instrukcje Enterprise Architect

– Szablony dokumentacji

– Zadania z Enterprise Architect

– Przykładowe repozytoria